Vanliga frågor
Du har frågor - här finns svaren
Några vanliga funderingar när du ska köpa klänning hos Från mig till dig
Vad ska jag ha för underkläder?
Ta på dig ett par underkläder som du känner dig bekväm i att visa dig i. Ta på dig en bra bh gärna som går att göra axelbandslös. Har du ett par hudfärgade trosor är det att föredra eller kanske ett par som är högre som skapar en fin siluett.
Vad ligger klänningarna på för priser?
Klänningarna varierar i pris beroende på ordinariepris och skick. Det största prisspannet ligger mellan 4.000-9.000 SEK.
Har jag någon ångerrätt?
Du har öppet köp i tre dagar (första dagen är den du köpte klänningen på). Förutsatt att klänningen är i samma skick som den köptes i får du pengarna tillbaka. Vill du veta mer läs om köpvillkoren för Från mig till dig.
Får jag ta med sällskap?
Javisst, sällskap är hjärtligt välkomna! Showroomet är mysigt inrett med soffgrupper så att ditt sällskap kan slå sig ner undertiden du provar.
Vilka betalsätt finns att tillgå?
Betalkort eller swish (kolla först att du har en högre swishgräns än standard. Det ändrar du i din bank.)
Hur lång tid är en provtid?
När du bokar en provtid hos Från mig till dig har du en timme på dig att hitta din drömklänning. Skulle tiden inte räcka till brukar det gå bra att stanna en stund till i vårt showroom. Vi erbjuder bokade tider under vardagar och helger.
Är klänningarna rena?
För oss är det viktigt att alla brudklänningar som vi säljer är i nyskick. Därför är alla klänningar kemtvättade och noga genomgångna innan de hängs ut i vårt showroom. Skulle det finnas en defekt på klänningen är vi måna att upplysa om detta.
Du har frågor - här finns svaren
Några vanliga funderingar när du ska köpa klänning hos Från mig till dig
Vad ska jag ha för underkläder?
Ta på dig ett par underkläder som du känner dig bekväm i att visa dig i. Ta på dig en bra bh gärna som går att göra axelbandslös. Har du ett par hudfärgade trosor är det att föredra eller kanske ett par som är högre som skapar en fin siluett.
Vad ligger klänningarna på för priser?
Klänningarna varierar i pris beroende på ordinariepris och skick. Det största prisspannet ligger mellan 4.000-9.000 SEK.
Har jag någon ångerrätt?
Du har öppet köp i tre dagar. Förutsatt att klänningen är i samma skick som den köptes i får du pengarna tillbaka. Öppet köp gäller ej vid rea eller på smycken, samt efter ett byte. Vill du veta mer läs om köpvillkoren för Från mig till dig.
Får jag ta med sällskap?
Javisst, sällskap är hjärtligt välkomna! Showroomet är mysigt inrett med soffgrupper så att ditt sällskap kan slå sig ner undertiden du provar.
Vilka betalsätt finns att tillgå?
Betalkort eller swish (kolla först att du har en högre swishgräns än standard. Det ändrar du i din bank.)
Hur lång tid är en provtid?
När du bokar en provtid hos Från mig till dig har du 75 minuter till förfogande där du också får personlig och kunnig hjälp genom sökandet till din drömklänning. Vi erbjuder bokade tider under angivna vardagar och helger. Boka och se lediga tider genom länk nedan.
Är klänningarna rena?
För oss är det viktigt att alla brudklänningar som vi säljer är i nyskick. Därför är alla klänningar kemtvättade och noga genomgångna innan de hängs ut i vårt showroom. Skulle det finnas en defekt på klänningen är vi måna att upplysa om detta.
Säljer ni tillbehör?
Ibland behöver man det där lilla extra. Hos oss kan du hitta smycken, slöjor, boleros, cape och tiaror. Beroende på vad som kommer in, kan sortimentet variera.
Vilka storlekar har ni?
Vi är måna om att det ska finnas något för alla. Därför tar vi in brudklänningar i olika modeller och storlekar. Vi har storlekar från 32-56, antal i varje storlek varierar beroende på vad vi har inne just nu. Hör gärna av dig till oss om du har funderingar över sortimentet i din storlek.
När behöver jag boka in en tid till sömmerskan?
Behöver du göra ändringar är det bra att få en tid hos sömmerskan cirka en månad innan vigsel, då kroppen inte hinner ändra på sig så mycket. Vid högsäsong under våren, har sömmerskan mer att göra då det är en god idé att boka i god tid. Vi har glädjen att dela lokal med ändringssömmerskan Louise Lingegård som är specialiserad på ändringssömnad på just brudklänningar. Det går fint att ringa henne för att boka en tid på nummer: 0708 6515 37 eller besöka hemsidan www.ateljelouise.com
Vad går att ändra eller justera på en brudklänning?
Du kan ändra och justera i stort sätt allt. Är det detaljer du vill lägga till eller ta bort, minska eller öka i storlek, lägga till en ärm eller korta/ta bort en ärm, justera längden, korta eller ta bort släp, ändra formen i halsen eller i ryggen, ändra till dragkedja eller snörning, ja allt går oftast att lösa. Från mig till dig samarbetar med en mycket erfaren sömmerska specialiserad på brudklänningar. Kontaktuppgifter till sömmerskan får du givetvis med dig vid ditt köp.
Hur ofta får ni in brudklänningar?
Det varierar under säsongerna. Genom att följa oss på Instagram blir du hela tiden uppdaterad på vad för nyheter som har kommit in.
Du har frågor - här finns svaren
Några vanliga funderingar när du ska sälja din brudklänning hos Från mig till dig
Vilken ersättning får jag?
Du får pengar för din klänning när den är såld. Nedan kan du läsa din ersättning.
50% av försäljningspriset
Från mig till dig sätter alltid ett marknadsmässigt pris på din brudklänning. Du erhåller 50% av försäljningspriset när klänningen är såld. Självklart har vi ambitionen att sälja din klänning till ett så bra pris som möjligt, där både säljare och köpare är nöjda. Vi har en god erfarenhet av hur efterfrågan och prissättning ser ut kring din klänning. Med hjälp av vår marknadsföring, butik och personlig hjälp vid provning kan din klänning exponeras för fler spekulanter än om du skulle försöka sälja den själv och dessutom undvika den stora prisdumpning som är vanlig bland begagnade brudklänningar.
Tar ni emot tillbehör?
Från mig till dig tar emot och säljer brudslöjor, bolero, underkjolar och midjeband. Underkjolar och midjeband ingår med din klänning. Bolero och brudslöja säljes separat där du erhåller 50% av försäljningspriset.
Hur gamla brudklänningar tar ni in?
Vi säljer moderna brudklänningar mellan 5-7 år gamla. Är den några år äldre görs en bedömning om den kan vara så pass tidslös att det finns en efterfrågan på den. Liksom att varje klänning är unik görs även en bedömning på att efterfrågan finns på just den modellen. Därför är det viktigt att du bifogar en bild på brudklänningen när du fyller i ditt försäljningsformulär. Har du en klänning från tidigt 2000-tal eller ännu tidigare så rekommenderar vi dig att söka dig till en vintage-butik dit rätt kunder söker sig.
Vad har jag för rättigheter och skyldigheter?
Vi tycker det är viktigt med trygga affärer för alla parter. Läs därför igenom säljvillkoren innan du skickar in ditt försäljningsformulär, då du godkänner villkoren i samband med formuläret.
Vad händer när brudklänningen är såld?
Du blir kontaktad om nyheten och meddelas vad din ersättning blev. Inom ett par bankdagar överförs din ersättning till ditt angivna bankkonto och du kan njuta av en lyckad affär och att din brudklänning har fått ett nytt hem!
Hur lämnar jag in min brudklänning?
I försäljningsformuläret kan du välja att komma till butiken och lämna in den eller skicka in den.
Lämna in den i butik
Efter att du skickat in ditt försäljningsformulär skickar vi en länk där du bokar in dig på en tid som passar dig för att lämna in din klänning.
Vill du ha hjälp med att skicka in din brudklänning?
Du får ett swishnummer från oss där du betalar in en fraktkostnad på 250 SEK. När betalningen är gjord skickas en fraktpåse med ett förfrankerat fraktpapper som du fäster på påsen. Du ser själv till att klänningen är väl skyddad i frakten. Har du en klänningspåse/garderob eller liknande är det att föredra. Galgen får stanna kvar hemma så att den inte skadar klänningen under frakten. När diin brudklänning kommit fram meddelas du och du får en inlämningsbekräftelse till din angivna mail.
Min klänning är inte kemtvättad
Är din klänning inte kemtvättad, hjälper vi dig med det för en kostnad på 1.200 SEK. Du betalar in via det swishnummer vi meddelar dig när klänningen är kemtvättad och redo för att exponeras för försäljning. Först när kemtvätten är betald hängs din brudklänning in i vårt showroom.
Vad händer om min brudklänning inte blir såld?
Din brudklänning exponeras hos oss under 6 månader därefter kontaktar vi dig så att du kan komma och hämta din klänning eller skicka tillbaka din klänning om du föredrar det mot en kostnad på 250 SEK.
Om min klänning är trasig, går den att sälja?
Från mig till dig samarbetar med en mycket erfaren sömmerska som kan hjälpa dig att laga. Givetvis beror det på hur stor skadan är och hur den sitter om det är möjligt att återställa den i gott skick igen. Varje klänning bedöms därför från fall till fall, vilket gör det viktigt att du skickar in bild på de skador din klänning har så att vi kan göra en bedömning om det går att laga.
Vad är en inlämningsbekräftelse?
När din klänning har lämnats in skickas en inlämningsbekräftelse till din angivna mail som både fungerar som ett kvitto på att din klänning nu finns hos oss, samtidigt som det också fungerar som ett avtal där exponeringsdatum, ersättningsprocent och eventuella kostnader för lagning eller kemtvätt redovisas.